Nykyajan liikkumattomuuden trendi on tuhoisaa niin yksilön
terveydelle kuin yhteiskuntamme rakenteille, kuten viime blogitekstissä kävin
läpi. Ylipainoinen ja sairasteleva puu on kasvanut kaikkien nähtäville, eikä
sen trimmaaminen kynsisaksilla ole kestävä ratkaisu. On aika kurkistaa maan
alle puun juuriin ja selvittää, miksi puu ei voi hyvin. Miten ravitseva
kasvualusta sille tarjotaan?
Liikkuva koulu - hankkeen (2012) raportista selvisi, että
alakoululaiset liikkuvat kuuden tunnin koulupäivän aikana keskimäärin 32
minuuttia ja yläkoululaiset 17 minuuttia. Suositusten mukaan alakoululaisten
pitäisi terveytensä kannalta liikkua 1.5-2 tuntia päivässä ja yläkoululaisten
1-1,5 tuntia päivässä. Lasten riittävä liikkuminen on tärkeää terveyden
kannalta. Esimerkiksi Haapalan ym.
(2017) tutkimuksessa 3,5 tunnin päivittäisen fyysisen aktiivisuuden
huomattiin ehkäisevän ylipainoa 6-8 vuotiailla lapsilla.
Tästä voi päätellä mistä liikkumattomuus alkaa ja mistä
muutoksen voisi aloittaa? Palomäen, Huotarin ja Kokon (2017) tutkimuksessa
selvitettiin vanhempien ja kavereiden tuen yhteyttä nuoren fyysisen
aktiivisuuden lisääntymiseen. Tutkimuksessa havaittiin, että aktiivisesti
liikkuvat nuoret saivat liikuntaan tukea vanhemmiltaan ja kokivat kavereiden
kanssa liikkumisen tärkeämmäksi kuin vähemmän liikkuvat nuoret. Nuorten
liikkuminen on yhä enemmän organisoitua urheiluseuroissa. On kuitenkin
havaittu, että urheiluseuroissa harrastaminen on yleisempää, kun vanhempien
tulo- ja koulutustaso on korkea. Siinä mielessä koulun merkitys
liikuntakasvattajana korostuu. Koulu on Suomessa mahdollista kaikille, mutta
maksullinen organisoitu liikuntaharrastus ei. Jos vanhempien
liikuntamyönteisyys vaikuttaa heidän lapsiensa liikkumiseen, miten vanhemmat
saataisiin liikkumaan tarpeeksi?
Vaikuttaisi siltä, että ensin lapsi liikkuu luonnostaan, ja
yhtäkkiä hänet passivoidaan fyysisesti arkipäivisin kuudeksi tunniksi. Kaverit
liikkuvat urheiluseuroissa, mutta kun vanhemmilla ei ole aikaa, rahaa tai
liikunnallista esimerkkiä, lapselta jää koulun ulkopuolinen liikkuminen.
Yläkoulussa vähäinenkin päivittäinen koululiikunta katoaa ja liikunnasta
muodostuu pakollisten tuntien sijaan valinnaista. Kiinnostus valinnaiseen
liikuntaan saattaa hävitä, koska lasta ei huvita valita sellaista ainetta,
missä ei koe olevansa hyvä. Liikunnassa omat suoritukset ovat kaikkien
nähtävillä, kun taas muissa oppiaineissa omia koetuloksiaan ei tarvitse näyttää
muille.
Armeija voi olla käännekohta, jossa muutos saattaa tapahtua
18-20 -vuotiaana. Jos liikunnallinen elämätapamuutos ei siellä tapahdu, on
hyvin todennäköistä, ettei liikunnallista heräämistä tapahdu pitkään aikaan.
Vaikka henkilö pääsisi hyvään työpaikkaan, tuki- ja liikuntaelinsairaudet
aiheuttavat sairauspoissaoloja. Henkilö perustaa perheen, jolloin ajan vievät
perhe ja työ. Koska liikunta ei ole ollut koskaan osa elämää, tuskin sitä tähän
kiireiseen arkeenkaan saisi mahtumaan. Kun lapset muuttavat kotoa ja pientä
vaivaa on ympäri kehoa, 50-vuotiaana on pakko aloittaa jokin liikuntamuoto.
Suomi on siitä harvinainen maa, että täällä liikunnan harrastaminen lisääntyy
50 ikävuoden jälkeen. Liikunnan aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä,
mutta mitä tapahtuisi väestön terveydelle ja taloudelle, jos liikkuminen olisi
säännöllistä ja osa elämää lapsuudesta asti.
Onko liikunta tarpeeksi ihannoitavaa tai kannattavaa
yksilölle, jotta sitä mahdollisimman moni harrastaisi? Ratkaisuehdotuksia
luvassa seuraavassa blogitekstissä.
Kirjoittaja:
Juha Koivuporras
Aplico Trainer Team
juha.koivuporras@aplico.fi
Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico
www.aplico.fi www.aplico.fi
Lähteet:
Haapala, E., Väistö, J., Lintu, N., Eloranta, A-M., Lindi,
V. & Lakka, T. 2017. Vähäinen fyysinen aktiivisuus ja runsas fyysinen
passiivisuus ovat yhteydessä 6–8-vuotiaiden lasten ylipainoon. Liikunta &
Tiede 54 (2–3), 106–112. Viitattu 7.4.2018 osoitteessa:
http://www.lts.fi/sites/default/files/page_attachment/lt2-317_tutkimusartikkelit_haapala_lowres.pdf
Kokkonen, J. 2015. Liikuntakulttuurin kehityksen laaja kaari
– Urheilun suurvallasta on tullut liikunnan pikkujättiläinen. Liikunta &
Tiede 52 1/2015, s. 33-38. Vii-tattu 7.4.2018 osoitteessa:
http://www.lts.fi/sites/default/files/page_attachment/lt_1-15_33-38_lowres.pdf
Liikkuva koulu. Aktiivisempia ja viihtyisämpiä koulupäiviä.
Viitattu 7.4.2018 osoitteessa: https://liikkuvakoulu.fi/liikkuvakoulu
Palomäki, S., Huotari, P. & Kokko, S. 2017. Vanhempien
ja kavereiden tuen yhteys nuoruusiän fyysiseen aktiivisuuteen. Liikunta &
Tiede 54 (2–3), 83–90. Viitattu 7.4.2018 osoitteessa: http://www.lts.fi/sites/default/files/page_attachment/lt2-317_tutkimusartikkelit_palomaki_lowres.pdf
Tammelin, T., Laine, K. & Turpeinen, S. (toim.) 2013.
Oppilaiden fyysinen aktiivisuus. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 272.
Jyväskylä: Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti