sunnuntai 13. tammikuuta 2019

Aamutreenistä virtaa päivään

Aamulla ja päivällä harrastaminen on lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana Aplicossa merkittävästi. Aplicon historiassa pitkään ainoa ohjattu aamutreeni oli perjantain sisäpyöräily kello 7.00. Viimeiset viisi vuotta meidän tarjonnassa on aamut alkaneet ohjatusti. Nykyisessäkin lukujärjestyksessä jokainen aamu alkaa aikaisilla ohjauksilla. Myös aamupäivän ja iltapäivän tunneille on ollut tarvetta, kun lohjalaisissa on paljon vuorotyöntekijöitä.

Mitä jos päivän liikunnat suorittaisi jo ennen töitä niin mihin kaikkeen jäisi aikaa illalla? Jaksaisitko sinä herätä tuntia aikaisemmin ja lähteä liikkumaan? Voisiko olla mahdollista järjestää aamut tai joku aamu niin? Entä tiedätkö, tai muistatko kuinka hyvä olo koko päiväksi tulee siitä, että aamu alkoi aktiivisesti?

Näitä kysymyksiä on hyvä pohtia ja koittaa ratkoa. Kysehän ei ole siitä, että näin pitäisi tehdä joka aamu. Kertakin viikossa olisi hyvä juttu. Aamutreeneissä on ajankäytön lisäksi se hyvä puoli, että klubillakin on rauhallisempaa siihen aikaan. Kuntokeskusten eniten käytetty aika on lähestulkoon aina viiden ja kahdeksan välissä illalla. Aamutreenaajana olet myös pois ruuhka-ajoista.

Aamulla väsyttää ja ei huvita? Niin se voi olla, mutta kaikkeen voi tottua. Siksi tätäkin kannattaa kokeilla. Mitä, jos se onkin kivaa ja vie mennessään? Vinkkinä annettakoon, että jos olet aamu-unista sorttia niin valitse aamutreeniksi joku ohjattu tunti oman kuntosalin sijaan. Näin todennäköisesti saat itsestäsi enemmän irti ja ei tarvitse miettiä mitä tekisi? Kokeile ja ihastu sinäkin aamutreeneihin. Työpäivä kulkee ihan erilaisella draivilla ja illalla voi hyvällä omatunnolla pelata vaikka Kimbleä kotisohvalla. Tai vaikka ottaa päikkärit, kun muu perhe lähtee illan harrastuksiin. Minä aamuna nähdään? 



"Minä olen tehnyt omat treenini jo useamman vuoden ajan aamuisin. Kello soi aikaisin ja hetken joskus mietin että mitä jos sittenkin jatkan unia. Omat hetket ja itsestä huolehtiminen ovat kuitenkin tärkeitä asioita arjessa. Meidän perheessä on useampi liikuntaa harrastava ja jotta myös minä saan omat treenini tehtyä, sijoitan ne kalenteriin aamuihin. Näin minulle jää aikaa lasten harrastuksiin osallistumiseen iltaisin. Aamuisin on selkeästi enemmän tilaa ja treenin saa tehtyä sujuvasti. Treenin jälkeen on virtaa ja työpäivä sujuu energisesti, hyvällä mielellä. Suosittelen!"

Terveisin, Petra Vuorinen
Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico
www.aplico.fi

 

sunnuntai 6. tammikuuta 2019

Vinkkejä onnistuneen liikuntavuoden saavuttamiseksi

Uusi vuosi on alkanut ja se antaa aina ajatuksen siitä, että on aika aloittaa jotain uutta. On aika tehdä kaikki se mitä jäi viime vuonna tekemättä. On uuden alun mahdollisuus ja se sisältää monille oman lupauksen myös paremmasta kunnosta. Viikko on vasta takana ja kuntoilubuumi näkyy jo isosti klubilla. Mitä sitten pitäisi tehdä, jotta uusi kuntoiluinto ei latistu kevätauringon noustessa taivaalle?

Onko uuden vuoden lupaus realistinen?
Mieti millaisen lupauksen haluat tehdä itsellesi. Onko se realistinen ja missä ajassa mahdollista toteuttaa. Mikäli tavoitteesi on iso, esimerkiksi pudottaa painoa 15-20 kg tai juosta 25 km ensi kesänä, niin anna itsellesi myös aikaa tehdä se. Älä hermostu heti ensimmäisen kuukauden jälkeen. Pyydä apua liikunnan osaajilta ja suunnitelkaa yhdessä, missä ajassa tavoitteesi voidaaan toteuttaa?

Mikä toimii sinulle?
Muista, että askeleet parempaan arjen jaksamiseen ei aina myöskään tarvitse olla niin massiivisia. Monilla arki on niin hektistä, että liikuntaa ei enää tarvita lisäämään stressitasoja, vaan parempia tuloksia voitaisiinkin saada vähemmällä. Usein ajatellaan, että jos on aikaa vain reilu 30 minuuttia niin ei siinä ajassa ehdi mitään hyödyllistä tehdä. Mieti montako tuntia liikut kuukaudessa, jos yhdistät kaikki viikon vartit ja puolituntiset. Kun lapset harrastavat tunnin, jää sinulle aikaa 30-45 minuuttia aikaa hoitaa kuntoasi sillä aikaa. Huono treeni on vain se, joka jää tekemättä.

Ole armollinen itsellesi
Unohda itseltäsi liika vaatiminen ja opettele nauttimaan liikunnasta. Kokeile eri lajeja ja tapoja liikkua. Hyvä olo ja parempi jaksaminen palkitsevat ja ajan kanssa opit nauttimaan aktiivisemmasta arjesta, vaikka alkuun se ei siltä tuntuisikaan. Välillä on hyvä treenipäivä ja toisinaan taas ei. Niin se on kaikilla. Unohda siis turha itsesi syyllistäminen. Elämää tämä vain on ja sen olisi tarkoitus olla mielekästä. Vaihda liikuntalajia tai treeniohjelmaa, kun edellinen ei enää saa sinua liikkeelle.

Hyviä valintoja joka päivä
Omaan arkiaktiivisuuteen on helpoo vaikuttaa. Kasa kaloreita saa kulumaan, kun istumisen sijaan töissä välillä seisoo. Valitsee ne portaat tai hilpaisee kauppaan vaikka kävellen. Hyvinvointiin ja jaksamiseen vaikuttavat myös säännöllinen ja terveellinen syöminen. Suunnittele oma päiväsi myös syömisen osalta. Jaa se noin 5 osaan päivän ajalle. Näin sinun on helpomi vastustaa ylilyöntejä herkuttelun osalta ja myös jaksaminen on kohdallaan. Yksi paras valinta päivän päätteeksi on mennä ajoissa nukkumaan. Riittävä lepo on hyvinvoinnin kulmakiviä ja aamulla kummasti hymyilyttää.

Valitse säännöllisyys
Haluatko voida paremmin, kun tämä vuosi on ohi? Silloin liikkuminen ja aktiivisuus pitää toivottaa tervetulleeksi elämään ihan oikeasti. Harva meistä treenaa viisi kuusi kertaa viikossa ympäri vuoden. Mitä jos nyt vetäisit niin paljon, kun motivaatiota riittää ja lähdet kehittämään kuntoasi ja tavoittelemaan tavoitettasi. Sitten kun tulee jokin haaste, esimerkiksi töissä ja aika menee kortille. Liiku silloin se 1-2 kertaa viikossa ja ylläpidä se mitä tämä kuuma buumi sai jo aikaan. Sitten, kun taas hetken päästä aikaa on, niin lisää liikunnan määrää. Näin teet liikunnasta säännöllistä ja järkevää. Saatat jopa samalla päästä irti jojoilusta ja huomaat tulokset. Anna liikkumisen elää elämän mukana, kunhan se on mukana.


Sinä päätät miten onnistut
Kaikki minkä haluat tehdä, voit tehdä. Suurin haaste itsellesi olet juuri sinä itse. Aseta vähintään pari kertaa viikossa itsesi prioriteettilistan kärkeen. Se sijoitus kannattaa ja hyvinvoinnistasi nauttii pian koko perhe. Mikäli matka tuntuu takkuiselta niin Aplicon jäsenenä sinulla on aina mahdollisuus kilauttaa Omaohjaajallesi ja saada apuja motivaatioon. Jos taas tarvitset jonkun treenaamaan kanssani niin Personal Trainer on silloin paras valinta.

Sinä päätät. Joka päivä. Mitä sinä ajattelit valita tänään?

Liikunnallista ja hyvinvoivaa Uutta Vuotta 2019!

Jutta Österberg-Hurme, Tj
Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy
Ratakatu 24, Lohja
019 312 880

www.aplico.fi
Haluatko tulla tutustumaan Aplicoon? Klikkaa tästä!
Facebookissa voit seurata meitä tästä: https://www.facebook.com/AplicoLohja/

Ps. Minä päätin aloittaa kerran viikossa aamun omalla joogalla, ennekuin työt alkavat. Kerran viikossa työt loppuvat tuntia aikaisemmin ja sen ajan käytän kuntosalilla. Viime vuodesta otetaan mukaan jo hyväksi tavaksi tulleet kaksi asiaa. Tyttö liikkuu balettiin jatkossakin yhdessä kävellen. Nukkumaan mennään ajoissa ja aikaisista aamuista nautitaan päivä suunnitellen. Nämä ajattelin myös toteuttaa. Kommentoi tähän alle mitä sinä päätit?

sunnuntai 9. joulukuuta 2018

Miten pääsee kuntosaliharjoittelun alkuun?

Kuntosaliharjoittelun aloittaminen ei vaadi erityistä valmistautumista. Tarvitaan vain päätös harjoittelun aloittamisesta. Mieltä voi askarruttaa, miten pitää pukeutua ja tarvitaanko jotain erityistä mukaan treenikassiin!

Liikuntaan soveltuva rento asu saa olla Aplicossa käyttäjänsä näköinen. Pääasia, että asussa on helppo olla ja viihdyt siinä itse. Kanssaharjoittelijoita ajatellen on tärkeää, että treenipaita on puhdas. Treenipaita kannattaa pestä jokaisen kuntoilukerran jälkeen. Pesemättömästä paidasta voi lähteä pistävä tuoksu, kun se kastuu uudelleen hiestä.

Jalkineeksi käy mitkä vain sisäliikuntaan tarkoitetut lenkkarit tai tossut. Vaaleapohjaisia ulkoiluun tarkoitettuja lenkkareita voi käyttää, mikäli ne ovat pesty huolellisesti. Vesipullo pitää nestehukan loitolla ja hikipyyhe tuo mukavuutta sinulle ja muille harjoittelijoille. Valmiiksi hikiselle laitteelle tai matolle ei ole kenenkään mukava mennä. Hikipyyhe säästää myös laitteiden nahkapintoja.

Kaiken ollessa treenikassissa valmiina harjoittelun aloittamiseen, voi herätä seuraava kysymys: Miten pääsee alkuun? Ensimmäistä kertaa kuntosalille suunnatessa, kannattaa varata aika vaikka Aplicon kolmen viikon starttikurssille, jossa ohjaaja on paikalla opastamassa laitteiden käyttöä. Ohjaajan avustuksella löytyvät oikeat säädöt, saat ohjelman ja löydät juuri sinulle sopivat laitteet. Kolmen viikon aikana saat varmuutta tekemiseen ja uusi harrastus on mukava aloittaa. Ohjaajan oppiin on hyvä hakeutua silloinkin, kun edellisestä harjoittelukerrasta on aikaa tai kaipaat vaihtelua kuntosaliharjoitteluusi. Personal Trainerit liikuttavat sinua mielellään vaikka jokaisella harjoittelukerrallasi.

Miten kuntosalilla kuuluu toimia? Mielekäs ja turvallinen harjoittelu on kaikkien osapuolien etu. Näitä pelisääntöjä noudattaen kuntosalitreeni sujuu jouhevasti.

1)     Tervehdi muita kuntosalilla harjoittelevia.
2)     Kysy apua aina, kun koet sitä tarvitsevasi.
3)     Käytä hikipyyhettä laitteissa tai matolla ollessasi.
4)     Aseta laitteen säädöt sinulle sopivaksi.
5)     Kuuntele omaa kehoa ja aloita kevyesti.
6)     Vapauta laite taukojesi ajaksi, jotta kaikkien harjoittelu on sujuvaa.
7)     Laske painot lattialle, älä pudota niitä tarkoituksella.
8)     Palauta painot, matot ja muut välineet paikoilleen heti, kun saat oman harjoituksesi valmiiksi.
9)     Huomioi muut harjoittelijat ja kannusta kaveria.
10)  Nauti harjoittelusta.

Kuntosalilla harjoittelu on taas nopeasti kasvava trendi. Ja miksi ei olisi? Kuntosalilla hikoilu on hauskaa ja erityisen sosiaalinen tapahtuma, jossa on helppo vaihtaa myös kuulumiset tuttujen kanssa. Lihaskuntoharjoittelu on tärkeää meille kaikille aerobisen harjoittelun lisäksi.

Tästä linkistä pääset katselemaan kuvia meidän 700 m2 kuntosalilta.

Tervetuloa Aplicoon!





 


sunnuntai 2. joulukuuta 2018

Sinä et ole sää


Elämme syksyn pimeintä aikaa. On vain muutamia tunteja päivällä, jolloin on valoisaa. Muuten on hämärää ja ihan pimeää. Joka puolella puhutaan siitä, kuinka pimeä väsyttää ja kaikki on niin harmaata. Joka vuosi tämä sama vuodenaika tulee ja se myös menee. Talvi, ja se valoisa lumi saapuu vielä. Sen jälkeen aurinko alkaa heijastamaan lumen pinnasta tuoden sen odotetun kevään valon.

Olen käynyt monen monta keskustelua viime viikkoina siitä, että kun on pimeää niin ei vaan jaksa ja pysty. Ei meinaa jaksaa nousta sängystä ja treenaaminen ei huvita, kun väsyttää. On totta, että tämä aika väsyttää helposti. Eihän sitä tiedä onko kello 18.00 vain 21.00, kun mieli tekee tepposia, kun ulkona on pimeää. On tutkimuksia, että valolla saadaan ihmeitä aikaan mielen positiivisuuden eteen. Ainakin kirkasvalolamppuja myydään tähän vuodenaikaan paljon. Kun on aurinkoinen syys sää, on se mieltä virkistävää ja harmaus vetää mielenkin synkäksi. Kuulostaako tutulta?

Mutta tarvitseeko meidän kuitenkaan olla sään armoilla? Mitä jos tähän vuoden aikaan kuuluukin vetää ne villasukat jalkaan ja polttaa kasa kauniita kynttilöitä? Elämä saa hidastua välillä. Ei sen silti tarvitse olla kurjaa. Treenit kannattaa pitää mukana harmaudessa. Ainakin ne ylläpitävät 1-2 hikoilua viikossa. Sitten on kiva jatkaa taas tammikuussa isommalla vaihteella, kun ei tarvitse aloittaa jatkuvasti alusta. Arki ja vuodenajat tuovat vaihtelua. Anna sen olla hyvä rytmittäjä myös liikunnalliseen puoleen. 2-3 kuukautta kehitetään ja tehdään enemmän, kun on virtaa. Sitten kun on vähemmän virtaa, niin tee hyvällä omallatunnolla vähemmän. Mutta tee. Vähemmän ei tarkoita sitä, että lopetetaan liikkuminen kokonaan, vaan vähennetään pari kertaa nykyisestä. Liike on lääke myös väsymykseen. Se kannattaa pitää mielessä.

Yksi elämäni tämänhetkisistä mentoreista sanoi minulle, "sinä et ole sää", kun kitisin, että jaksaakohan sitä, kun sää synkkenee. Hän oli sen kuullut aiemmin omalta opettajaltaan. Sen jälkeen minä oivalsin jotain tästä asiasta ja en ole murissut keleistä sen jälkeen. Eihän tälle mitään voi. On pimeää niin on, mitä sitten? Kun paistaa, nautin tuosta valoilmiöstä. Kun on pimeää, laitan lisää valoja ja kynttilöitä ja pidän huolen siitä, että nukun riittävästi. Mieti asiaa hetki omalta kohdaltasi ja voisiko se olla niin yksinkertaista? Moni muukin asia väsyttää. Ajoissa vaan unille, niin kummasti harmauskin helpottaa ja rutina vähenee.

Otetaan jokaisesta vuodenajasta irti se mitä se tarjoaa. Elämä tarjoaa haasteita ja hienouksiaan. Ne ei ole koskaan ollut keleistä kiinni, eihän? Ensi kerralla, kun tuntuu, että keli meinaa viedä voiton heitä trikoot niskaan ja käy tekemässä pieni treeni, tule kotiin ja mene ajoissa nukkumaan. Aamulla voi kummasti taas hymyillyttää! Sinä et ole sää!


Kirjoittaja:

Jutta Österberg-Hurme
Ratakatu 24, Lohja